התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת תזריע
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת תזריע   –  נלמד על כוחם העצום של המילים והמחשבות                                          
                          איך הצחוק זורע בנו כוחות לנקות את החמץ הפנימי שלנו
בפרשת תזריע   נאמר: (ויקרא פרק י"ב פסוק ב') "דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר אִשָּׁה֙ כִּ֣י תַזְרִ֔יעַ וְיָֽלְדָ֖ה זָכָ֑ר וְטָֽמְאָה֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים כִּימֵ֛י נִדַּ֥ת דְּו‍ֹתָ֖הּ תִּטְמָֽא".
השנה היא כידוע שנה מעוברת (שני חודשי אדר א' ו ב')  ועל כן שתי הפרשות תזריע מצורע, מתפצלות לשתי שבתות, שלא כמו בשנים שאינן מעוברות קוראים את פרשת ''תזריע'' ביחד עם הפרשה שאחריה, פרשת ''מצורע''. בשתי הפרשות מתוארים דיני טומאה וטהרה בנוגע לאישה שיולדת, בטומאות שונות וכן במחלת הצרעת שהתבטאה גם על עורם של האנשים וגם על כתלי בתיהם . במקרה של חשש לצרעת היו קוראים לכהן והוא היה מנסה להבריא ולטהר את האדם או את הבית. נושאים אלו נראים לכאורה, כלא קשורים אלינו, חיפשתי בין המפרשים ומצאתי המון משמעויות מאד רלוונטיות לימינו אנו ולחיינו.
רפאל כהן בספרו: "האיש שהצליח לשנות את הסרט" מביא הכוונה נפלאה ומכוננת לעניין "תזריע".
המילה ''תזריע'' יוצרת אצלנו קונוטציה של פעולה חיובית של זריעה ובעקבותיה צמיחה ויצירת דבר חדש. לעומת זאת, המילה ''מצורע'' מתייחסת למחלת הצרעת שהיא מחלה המתגלה באופן חיצוני בגוף האדם כמחלת עור, אולם השורש והזרע של המחלה הוא כמובן רוחני. היום מסכימים כל הרופאים כי לכל מחלה יש שורשים פסיכוסומאטיים (''פסיכו'' = נפשי. ''סומה'' = גופני). ידוע היום כי כל רגש שלילי שמחזיקים בו לאורך זמן, מחליש את המערכת החיסונית, ואילו כל רגש חיובי מחזק אותה. 
הצחוק הוא דרך נפלאה ומהירה כברק, כדי לסלק רגש שלילי תוך דקות ספורות, ולהחליפו בחיובי. הוכחה לכך ניתן לראות כל הזמן בשידור חי במועדוני הצחוק שלנו. ב"ה!
 
כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוק זרע המחשבות
בכף יד שמאל נאחז סלסלה קטנה המלאה לכאורה בזירעוני מחשבה. איך נדע מאיזה סוג הם?  יש זירעוני מחשבה חיובית, ויש גם זירעוני מחשבה שלילית שלא נדע. ביד ימין ניקח זירעון אחד ו"נשתול" אותו במוחנו, דרך הרכה הימנית,  כעת נעצום עיניים ונספור עד 3. מה מרגישים?  שמחה?  מעולה! הה הה הה ! קלענו ! זהו זירעון מחשבה חיובית, ולכן נשקיע אותו עמוק ברכה.  ננסה עוד אחד, נשתול בצד השני, איזה רגש עולה? נספור עד 3.  עצב?  הו הו הו – צחוק עצוב ! אכן זהו זירעון לא טוב לנו ולכן נצחק אותו החוצה, נעקור אותו בתנועת יד . הו הו הו !    וכך נמשיך עם סלסלת זירעוני המחשבה, את החיוביים נשתול בליבנו, במוחנו, בזרועותינו, בבטן, באוזניים ועוד לפי הצורך.  בקבוצה ניתן לזרוע זירעוני מחשבה לחברים אחרים, אבל רק אלו הטובים.   בהצלחה!!  נפלא!

 
ממשיך רפאל כהן בהסברו הנפלא, חז''ל אמרו כי הצרעת באה על האדם בעיקר בגלל חטא לשון הרע. הם אף מצאו רמז לכך בדמיון צליל המילים: ''מצורע'' – ''מוציא שם רע''. בפרשה הקודמת, פרשת ''שמיני'', הביאה התורה את דיני הטומאה והטהרה של בעלי החיים. היא ציינה את חשיבות המאכלים שנכנסים לתוך פינו, ואילו בפרשות תזריע – מצורע התורה מדגישה את חשיבות דיני הטומאה והטהרה באדם עצמו. נכון שיש חשיבות למאכלים הנכנסים לפיו של האדם, אך מה לגבי מה שיוצא מפיו? מה שבטוח הוא, שאם נכניס צחוק ושמחה אל המחשבות שלנו, אזי גם נדבר אחרת, וכל מה שנוציא מהפה יהיה חיובי נימוסי מחבר ומשמח.

*תרגיל צחוק אינפוט אאוטפוט  input output
האינפוט:  נניח שתי כפות ידיים על שני צידי  הפנים שלנו ונלחץ לא חזק מדי, נעצום עיניים, ונחליט כעת להזרים מחשבה טובה יזומה אל תוך הראש. איך נעשה זאת: פשוט נעלה בזיכרוננו סיטואציה שבה היה לנו ממש כיף, למשל כשקבלנו מחמאה מאנשים, או כשהצלחנו במשהו חשוב, או כשהגשמנו משאלה אישית ועוד.  נהיה לכמה שניות בתוך הסיטואציה הזו, נחוש את רגש ההנאה והשמחה שחווינו אז. ראו זה פלא! איך בקלות הזרמנו אנרגיה טובה פנימה, כעת נוציא פלט טוב לעלם.
האאוטפוט:  כעת נפקח עיניים ונצחק בקול, כאילו זה ממש קורה לנו עכשיו. הא הא הא!!  נהדר !
סיכום התהליך - הכנסנו רגש טוב הוצאנו צחוק לעולם, היוצר אנרגיות טובות בסביבה.

 
יש כוח עצום למחשבות ולמילים שיוצאות מפינו והן למעשה יוצרות ושותלות את הזרעים של כל תוצאה גשמית שתתבטא מאוחר יותר. מחלת הצרעת שמוזכרת בפרשה היא מחלה רוחנית, ולכן התרופה לא תינתן על ידי רופא אלא על ידי הכוהן שתפקידו היה לרפא את המחלה מן השורש שלה. השורשים הם מחשבות ומילים שליליות שמזהמות את מערכת החיסון של האדם ועלולות להביאו למצב של חסימה וטומאה (טומאה מלשון אטימות).
אנו מבינים אפוא, כי כל תוצאה שאנו רואים בעולם הגשמי יש לה זרע ושורש בעולם הרוחני, וכי כדי להימנע מלהגיע לבעיה רוחנית (''מצורע'') על האדם לשתול זרעים (''תזריע'') חיוביים: פרגון לזולת, מחשבות חיוביות, ושימוש במילים טהורות וחיוביות. 
בדיוק כעת באביב, זה כל כך מתאים לאוורר את כל המשקעים בנשמה, ולאמץ אל ליבנו, את כל הזרעים הטובים של המידות הטובות הללו.
התרגול ביוגה צחוק הוא כעין מנוע אביבי לחידוש והתחדשות הנפש. הצחוק מאוור את המשקעים השליליים   ומנקה  את החמץ הפנימי שלנו בדרך נעימה חיובית ומשמחת. 
 
*תרגיל צחוק ניקוי החמץ מהלב מהראש  ומהגוף
לשם כך, נפעיל את ערכת כלי הניקוי הקלאסית, הנמצאת בכל בית. הערכה כוללת: סמרטוט, מטאטא, מברשת קירצוף , דלי ומגב.
נתחיל עם הסמרטוט, "ננגב"  איתו את כל החמץ הקל – אבק הבעיות, קצת כבדות מהלב, קצת ספיקות מהראש, טיפה עצלות מהראש וכו' בתנועות ניגוב וצחוק מתגלגל חה חה חה ! נצחק וננגב מהלב, מהראש, ומכל איבר שאולי קצת כואב חלילה.
נמשיך עם המטאטא, איתו נגרש חמץ - ליכלוך כבד יותר, למשל עצבות מהלב, יאללה! עם המטאטא הצוחק חה חה חה ! החוצה.
כעת, ישנם חמצים כבדים כאלה שממש נדבקו אצלנו בראש. למשל כעס על מישהו שקשה למוסס, או אכזבה ממשהו, או פדיחה שעשינו ואנו חשים בושה ועוד. עם מברשת הקירצוף נכין ערמת צחוק ונקרצחק חזק חזק את המחשבה הזו מהראש. הא הא הא  הו הו הו  !!  כל הכבוד!
כעת הגיע זמן לשטוף את כל השאריות, דלי מלא בנוזל צחוק לרצפות, נשפוך על עצמנו עם צחוק מענג ושוטף. חה חה חה ! איזה כיף.
עם המגב נגרוף את כל מי הצחוק עם נשימות עמוקות , להכניס המון אוויר,  ולנשוף החוצה בעזרת המגב.
כמה טוב לנו כעת. רגוע  נקי  ומבריק !!

 
מאחלת לכולנו שבת מבריקה
 באהבה ציפי דגן




 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן