התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת קדושים
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת קדושים   –  נלמד על קדושת החיים                                          
                             איך הצחוק מקדש לנו את המצוות
מיד אחרי פסח, נכנסנו לתקופה מרגשת. אהבתי מאד את ההגדרה המיוחדת לימים בין פסח ליום העצמאות:  "עשרת ימי תשועה".  לא בכדי פרשיות השבוע בתקופה זו הן: אחרי מות , קדושים, אמור, אשר הצמיחו את האמרה הידועה: "אחרי מות קדושים אמור". יש לנו כאן את ימי ספירת עומר, בהם אנו מתאבלים על מותם של תלמידיי ר' עקיבא, יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי הטרור, ויום העצמאות – נס תקומת מדינת ישראל בארצנו.

בפרשת קדושים   נאמר: (ויקרא פרק י"ט פסוק ב') "דַּבֵּ֞ר אֶל־כָּל־עֲדַ֧ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל וְאָֽמַרְתָּ֥ אֲלֵהֶ֖ם קְדשִׁ֣ים תִּֽהְי֑וּ כִּ֣י קָד֔וֹשׁ אֲנִ֖י יְהוָֹ֥ה אֱלֹֽהֵיכֶֽם".  מהי קדושה?  באתר ויקיפדיה: ביהדות, התואר קדוש  היא מילה נרדפת למובדל, ניתן לאל, שהוא מובדל מכל מושג ורעיון אותם אנו יכולים לתפוס. כמו כן נקרא קדוש, או מקודש, דבר אותו הבדיל האל במצווה או חיוב. רעיונות, עצמים, ישויות, מקומות וזמנים יכולים להיות קדושים, כלומר נבדלים ביחס לדברים המקבילים להם בתחומם. "קדושה" היא רעיון מופשט, טעון ומלא משמעויות שונות ומגוונות. פעולה המייחסת לדבר קדושה היא קידוש, ופעולה המייחסת חולין לדבר קדוש היא חילול. יש לשים לב בין השימוש במונחים כגון קדוש/מקודש... שהם שמות תואר לבין השימוש במונח "קודש" שהוא שם עצם.
אומר על כך הרבי מלובביץ,  מהות הקדושה היהודית היא ההכרה בכך שחוקי הטבע אינם סותרים את הא-לוהות. כל עוד אנו מחוברים לקדוש-ברוך-הוא ופועלים לפי רצונו, אין שום פן בקיומנו הארצי שלא נוכל להעלותו. אנו מסוגלים וצריכים "לקדש" את כל חלקי חיינו, ואפילו את הארציים והגשמיים ביותר. עלינו לראות בכל דבר שאנו עושים חלק משליחותנו הא-לוהית, דרך לקרב את ה' לעולם ולהפוך אותו לביתו. (ליקוטי שיחות יא, עמ' 91-95)
ואכן פרשתנו מביאה סדרה של מצוות המזמנות לנו את ההזדמנות לקדש את החיים. ואנו נתייחס לכמה מהם.
 
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אֲנִי ה'
מצוה שהיא ידועה בכל עמי העולם. ראשית עלינו לאהוב את עצמינו, ואז נאהב גם את זולתנו.  הסבר מיוחד, שמעתי בשיעורה של סיון רהב מאיר, כמה קשה לפרגן דווקא למישהו כמוך, שעוסק באותו התחום שלך. שדומה לך. מאותה הברנז'ה. קל לעיתונאי לפרגן לספר, וכמה קל לאיש הייטק לפרגן למעצב פנים, וכמה קל לסנדלר לפרגן לעורך דין. אבל לפרגן למישהו כמוני? זה כבר קשה. ב"ה נוכל אנו לספר לה ולאחרים עד כמה יפה הפרגון ההדדי בין כל מנחי היוגה צחוק, הפועלים בשיתוף ובאחווה למטרת העל – לשמח את העולם.

כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוק הפרגון
בקבוצה
, נסתדר בזוגות, נעמוד מול בן הזוג שלנו, ונפרגן לו בשפת הצחוק, על כל תכונה שלו, בשפת הצחוק בליווי תנועה מתאימה לכל עניין שעליו אנו רוצים לפרגן. למשל, אם נרצה לפרגן לו על ליבו הטוב. נצחק תנועות של לב ענק ענק, חה חה חה! או על נעליים יפות, נצחק בתנועות המראות כמה יפות נעליו. וכן הלאה כיד הדימיון והפרגון הטובה עלינו. 
ביחיד. נבצע את זה מול המראה, בדיוק באותו אופן, אבל בעוצמה הרבה יותר גבוהה, כי זה יותר קשה, ולכן כאן נשקיע פי שתיים צחוק ופרגון עצמי. חה חה חה ! כל הכבוד!


מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן.
ערך ענק של חסד. כידוע לכם, אנו בעיצומן של ימי ספירת העומר הנחלקים לשבעה שבועות עד לחג השבועות. בשבועות האלו אנו זוכים לתקן את המידות שלנו, שהרי שמחה וצחוק מסייעין בתיקון המידות .  (אור המאיר- לשיר השירים) בכל שבוע אנו מתמקדים במידה אחת, לפי הסדר הבא:  חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. בשבוע הראשון אחרי פסח, עבדנו על מידת החסד. במצווה זו של והדרת פני זקן, אנו נותנים כבוד סבלנות  וזמן לאדם המבוגר – הזקן.  להיות זמינים עבור הורינו סבינו, זה לא מובן מאליו. זמינות- מלשון : הנני מוכן ומזומן – להפעיל את רפלקס הצחוק שלי עבור מידת החסד.

*תרגיל צחוק הנני מוכן ומזומן 
נחבר כפות ידיים  לפנים. ופשוט נתחיל לשיר: הנני מוכן ומזומן להפעיל את רפלקס הצחוק שלי, עבור מידת החסד"  ונדליק אותו בכיף גדול.  חה חה חה !!  כעת נבצע נשימות עמוקות. 


"לֹא-תְקַלֵּל חֵרֵשׁ"
מה עניין דווקא חרש? הרי דווקא הוא, מכולם, לא שומע. לא נעלב מהקללה?! גם את זה שמעתי בשיעורה של סיון רהב מאיר,  הרמב"ם מתאר בספר המצוות מאד יפה את המנגנון הנפשי, "לפי שאין התורה מביטה על מצב המתחרף (המקולל) בלבד, אלא הביטה גם על מצב המחרף, שהוא הוזהר שלא יעורר את נפשו לנקמה ולא ירגילנה לכעוס". במילים אחרות, הבעיה היא לא (רק) שהוא יקולל, הבעיה היא שאתה תקלל. קללה מלכלכת את הנפש שלך.
 וזה מתחבר לנו לשבוע השני שהסתיים השבת, בו אנו מתקנים את מידה הגבורה, ההתגברות על הכעס או עלבון או על הרגל גרוע. הצחוק הוא אדיר בתחום הזה, ומספק לנו טיפים נפלאים להתגברות על כעס. יש לנו פרק שלם של תרגילי יוגה צחוק להתגברות על כעס.

*תרגילי צחוק להתגברות על הכעס
א. תיעול כעסים, נחשוב על משהו שמכעיס אותנו, איזה שהוא כעס או עלבון המקננים אצלנו. נאגרף אגרופים, ונניף אותם לפנים תוך אמירת: "אוף מרגיז! נמאס! מספיק! די ! ו . . . נשחרר זרועותינו כלפי מעלה בצחוק גדול תוך ניעור הכעס מבין אצבעותינו, "זה לא שלנו יותר"! חה!  חה חה !
ב. שאיבת הכעס לתוך האגרוף. הפיכתו לאקדח הצחוק היורה את כל הכעס החוצה ומפרק אותו.
ג. תרגיל נהדר שבניתי על סמך פטנט שלמדתי מימימה מזרחי, לפני שנים מספר. כדי לשחרר את הכעס נבצע את פטנט הספירה. היא אומרת אשכנזיות תספורנה עד 3, מרוקאיות עד 2000!  חה חה !
צחוק 30 -  נסתובב בחדר באופן חופשי  מהר ובקצב ונספור יחד בקול ומהר עד 30 , נחבר קשר עין עם כולם וצחוק ענק ומשחרר.  
צחוק 60 – כנ"ל  - עד  60. חה חה חה  בהצלחה!


עוד מצוות רבות ויפות בפרשתנו, מאחלת לעצמנו שנעסוק בהן בע"ה בפרשת קדושים בשנה הבאה.

בברכת שבת מקדשת את הרוח על החומר
שבת נעימה המגבירה את השלווה והשמחה
באהבה
ציפי דגן





 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן