התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת חוקת תשעו
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת חוקת   –  נלמד על חוקת התורה ומשמעותה                                        
                          איך הצחוק משפר את יכולות השמחה המובנות מילדות
בפרשת חוקת   נאמר: ( במדבר  י"ט ב' )  " זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶ֩יךָ֩ פָרָ֨ה אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ עֹֽל"
פרשת חוקת מלמדת אותנו שיש חוקיות בעולם. לכל דבר שקורה לנו יש חוקים וסיבות שגוררים תוצאות, גם אם הן לא נראות לעין או לא הגיוניות. נאמר בפסוק – חוקת התורה לגבי מצוות פרה אדומה. היה מתאים, שייכתב – חוקת הפרה. כנראה שיש מהו נסתר ועוצמתי במצוות אפר הפרה האדומה שמסוגל לטהר ולהפיח חיים מחדש. כך מסביר רפאל כהן בספרו, ושואל האם התורה רומזת שמה שמסתתר מאחורי דיני הטהרה של אפר הפרה אדומה הוא תמצית התורה כולה ? יש כאן בסיס יסודי בהבנת התורה. המילים והאותיות הכתובות בתורה, הן צפנים וקודים הנעלים מן השכל האנושי והן חלק מן החוכמה האלוקית.
הרבנית ימימה מזרחי, עושה אנלוגיה לעולם האמהות. ואומרת: חוקת – לאמא היהודיה , יש חוקת האמא  ואין חוקיות של השכל, היא תמיד מקווה, תמיד תוציא רק טוב מהפה. האמא לא מאבדת תקווה ומתעלה מעל מגבלות השכל הרציונאלי.  האמא משדרת לילדיה רק טוב והצלחה בחיים בזיווג ובכל תחום. וכך מגדלת ילדים בעלי ביטחון ושמחת חיים. ולכן אנו ממליצים לאימהות לצרף את כלי הצחוק לסל הכלים האימהי, שישפר להם את יכולות השמחה המובנות בהם מילדות.

כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוקת האמא – שחמט צחוק
תרגיל חוקת האמא – חלק ראשון.   יוצר לנו את צחוקת האמא. נבנה שחמט צחוק: לצלילי השיר לוכד הדבורים  נעמוד מפוזרים  בחדר כמו על לוח שחמט, בעמידת  דום בפריז בשקט בפנים רציניות.
משתתף ימלא את תפקיד ה "אמא", אשר תעבור בריקוד קליל בין כל הניצבים, ותיגע בידה קלות  על ראש ועוד ראש וכן הלאה.  כל ראש שקיבל נגיעה יצחק  בקול בלי לזוז.  חה חה  חה חה !  נהדר!
 וכך צחוקת האמא "מדליקה" את השמחה של הכלים על לוח השחמט שלנו.
חלק שני. שתי "אמהות" מתחרות ביניהן מי "תדליק" יותר כלים על לוח השחמט. לצלילי  הוואלס השני , הן תעבורנה ותדלקנה עוד ועוד.   מי תדליק יותר כלים?   נוכל לעשות כמה סבבים עם עוד "אמהות".
חה חה חה! כל הכבוד!  נשימות – שאיפות עמוקות מהאף, ונשיפות משחררות דרך הפה.

 
  ובהמשך הפרשה ( במדבר  כ'  י"א ) : "וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם".  אלוקים ציווה על משה לדבר עם הסלע,  אבל משה הכה בסלע במקום לדבר אליו ואז אירע הנס ויצאו ממנו מים.  מסביר רש"י, שאם היה משה,  אכן מדבר אל הסלע ואז מתרחש הנס, זה היה יוצר קידוש שם שמים ברבים, וזה התפספס, בשל הפספוס בהוראה, לדבר במקום להכות. ואנו למדים מזה לכל תחומי חיינו, לדבר אל הסלע ולא להכותו.  לנסות להבין, להידבר, לפני שעושים פעולה מעשית כל שהיא.
גם לפני שצוחקים ניתן לדבר ולהסביר את חשיבות הצחוק  לסובבים אותנו, כדי שיבינו וישתתפו אתנו מתוך מוטיבציה לצחוק את חייהם לשמחה ולבריאות.

*תרגיל צחוק המכה בסלע
נחלק לצוותים של 3- 4 משתתפים. שני מתנדבים מהקבוצה ישחקו יחד  את תפקיד ה"סלע".  הם יעמדו בתנוחת גב אל גב בזרועות שלובות. כעת הסלע יעמוד בתנוחה אחת בפריז. 
כל הצוותים יעמדו מסביב במעגל גדול. כל צוות ייגש אל הסלע, יקיף אותו,  ינסה "להכות" על ידי דיבור-צחוק משכנע את הסלע. הסלע יסתובב לאט לאט סביב עצמו  וישקף  את הצחוק של הצוות. חה חה חה!
ואז יעבור לצוות הבא. וכן הלאה. כל צוות, אחרי שיעבור את הסלע, יצטרף לצחוק של הצוותים הבאים.
אופציה נוספת.  כל צוות שיעבור את הדיבור-צחוק עם הסלע, פשוט יצטרף אליו כחלק מהסלע אשר יילך ויגדל.
חה חה חה חה ! ונשימות עמוקות.


בתרגיל חביב זה, יש מסר כפול, מעבר לצחוק, ככל שנגדיל שמחה ונאדירה, יתעצם כוחנו ויגבר כסלע איתן.

ברכת שבת של צחוקת השמחה!
באהבה ציפי דגן

 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן