התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת פנחס תשע"ו
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת פנחס – נלמד על  פירגון אדיר למין הנשי המקדם את העולם                                        
                           איך הצחוק מעצים את התקדמות העולם

בפרשת פנחס   נאמר: ( במדבר  כ"ז  א - ח )  "  וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה.  וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם וְכָל הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר.  אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל יְהוָה בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ.  לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ. וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפָּטָן לִפְנֵי יְהוָה.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן. וְאֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תְּדַבֵּר לֵאמֹר אִישׁ כִּי יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ".
הפרשה שלנו מביאה את סיפורן הנהדר  של בנות צלֹפחד הבאות אל משה בבקשה לרשת את נחלת אביהם בארץ ישראל, למרות שזו זכות של בנים במשפחה. הן טוענות שלאביהן אין בנים ולכן לא יהיה ממשיך למשפחתו ולנחלתו.  ה' שומע לבקשתן ומתוך כך נולד חוק חדש: מי שאין לו בנים, הבת יורשת את נחלתו.
רש"י אומר שסיפור בנות צלופחד  נסמך לפרשתינו כדי ללמדינו על עוז רוחן של הנשים המיוחדות והאידיאליסטיות האלו, בנות צלופחד: מחלה, נעה, חגלה, מילכה ותרצה.  שדווקא בזמן שכל העם במצב רוח ירוד ובפחדים  להגיע לארץ בשל דברי המרגלים.  דווקא בזמן שאין ביקוש, אומר הר' רפאל כהן, דווקא בזמן שכל העם רוצים לחזור למצרים חס חלילה, דווקא כעת הן מגלות אופטימיות ונחישות ואמונה גדולה בחלום שנראה אז מאד רחוק: נחלה דווקא בארץ ישראל.  אבל זה דווקא פתרון יצירתי ופרקטי כי זה מרים את מורל העם. 
שוב ושוב אנו פוגשים את נשות ישראל שלא נופלות ברוחן ומחזיקות חזק באופטימיות,  הן שגם לא חטאו בחטא העגל. חז"ל שיבחו את חוכמתן ותעוזתן של בנות צלופחד את מלחמתן למען עשיית צדק, ואת גילוי האופטימיות שיצר עידוד, מתן מוטיבציה והפחת רוח חיים בתוך בני ישראל.
כן, אכן  אנו הנשים לנו יש תפקיד מוביל בהובלת מאור הפנים בעולם.
בעזרת הצחוק בעיקר תרגול מתמיד ביוגה צחוק, אנו זוכות להאיר פנים אל כל סובבינו ולהפיץ אנרגיות טובות ומרפאות.
כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוק מאור הפנים
כמה קל להאיר פנים, ממש בלחיצת כפתור, פשוט נפעיל חיוך. ונתרכז בפעולת הארת הפנים שכרגע בצענו. נמשש את הלחיים הנמתחות, וכעת נגלוש ישר לצחקוק, חה חה חה! עוד ועוד עד הצחוק המתגלגל.
ואז נבצע את התרגיל לפי הסדר הבא. נתחיל עם עצמינו, נאיר פנינו מול מראה, או עם עצמינו.  כעת לאדם הנמצא לידינו, וכעת נתקדם ונפיץ את התרגיל לקבוצות של עוד ועוד אנשים חה חה חה !!


דווקא בימים אלו שהם 21 הימים בין י"ז בתמוז  שיחול השבת, ועד ט' באב. ימי בין המייצרים שבהם יש אנרגיות מסוכנות חלילה. זו תקופה שבה ממליצים להיזהר ולא לתכנן דברים חדשים, לא להתחדש, לא להתחתן  ועוד.
בתקופה הזו אנחנו גם מורידות את הווליום של השמחה אך גם משמרות אותה כל הזמן, מאור הפנים, החיוך, הצחוק מחזיקים אותנו "מעל המים" בתפילה ותקווה לחלום של הגאולה ובניית בית המקדש עוד השנה אמן.
הרבה פעמים במועדון, לאחר התרגול הנהדר נשמעים מפי המשתתפות משפטים כמו: " זה מה שיביא את הגאולה"!

*תרגיל היציאה מהמיצרים
נבחר לעצמינו את אחד מאתגרי חיינו. שהוא המייצר שעלינו לצאת ממנו. נדמיין את צורת המייצר ממש עם הגוף, למשל נחבק את עצמינו ועם תנועות ריקוד נדגים את היציאה  מהמייצר עם חיוכים המתרחבים לפי התנועות. לצלילי השיר הווקאלי ( יבנה המקדש ליציאה מהמייצרים)  תוך ריקוד ותנועתיות נתחיל להפעיל את רפלקס הצחוק, ממש לפי הקצב.
 

 שימו לב לשמות של בנות צלופחד, כולם שמות עמוקים, סיון רהב מאיר מסבירה שכל השמות הם בעלי משמעות של תנועה זרימה והתקדמות. תרצה – לרוץ, מילכה – ללכת, חגלה – לחוג, נועה – לנוע, מחלה – מחול. 
איזה יופי!!  
כותב רש"י: "אבל על הנשים לא נגזרה גזירת המרגלים, לפי שהן היו מחבבות את הארץ, האנשים אומרים: 'ניתנה ראש ונשובה מצרימה', והנשים אומרות: 'תנה לנו אחוזה', לכך נסמכה פרשת בנות צלחפד לכאן".
אומרת סיון, על ההבדל בין נשים לגברים, על משקל גברים מנגה נשים ממאדים, גברים ממדבר סיני נשים מארץ ישראל.
יש פה פרגון אדיר למין הנשי שמתעצם בדבריו של ה"כלי יקר": "אמר הקב"ה לפי דעתי שאני רואה בעתיד היה יותר טוב לשלוח נשים המחבבות את הארץ כי לא יספרו בגנותה… לדעתי היה יותר טוב לשלוח נשים כאמור". (כלי יקר).
הרב נריה, שהיה איש חינוך, הסביר מה הפך את נשות המדבר לכל כך מוצלחות: "מרים הצליחה בעבודת החינוך יותר משני אחיה, משה איש האלוקים ואהרון קדוש ה' לא עלתה בידם להעלות את המוני העם לדרגה הרצויה, ואילו מרים אחותם עשתה וגם יכולה. איך קרה הדבר? סוד ההצלחה החינוכית – בקשר האישי עם המחונכים. מרים שרה ורקדה עם הנשים. אנו פוגשים אותה עושה כך, ודבר זה ודאי חזר בכל הזדמנות של שמחה, בשבט או במשפחה. התורה אינה מוסרת לנו פרטים על החיים השוטפים של העם במדבר, המקרה הבודד ודאי מלמד על מנהג של קבע, כך נוצר קשר קרוב בין מרים לחניכותיה, ולקשר זה הייתה השפעה מכרעת. מה שלא זכו לו משה ואהרון, זכתה לו מרים".
זו בדיוק העבודה של המעבר למח ימין, כפי שאנו עושים בפעילות היוגה צחוק. כל ערך וכל תובנה שאנו מטמיעים ע"י מח ימין, היא נשארת בתודעתנו לתמיד. לעומת מידע העובר רק את מח שמאל.
לא מספיק רק לדבר ולהרצות כדי להעביר תוכן. צריך גם לרקוד, לשיר, לצחוק, לחוות, לצרוב רשמים, ליצור קשר אישי.

*תרגיל צחוק בנות צלפחד
תרצה – לרוץ,  נריץ את צחוקינו תוך כדי ריצה קלה. חה חה חה ! ונזכור את תכונתה של תרצה, המעודדת אותנו להריץ את הגשמת חלומותינו ללא עיכובים, לזכור להריץ את הצחוק שלנו בכל מצב להתעודד ולהתקדם.
מילכה – ללכת, נוליך את צחוקינו בצעדה נמרצת, להיות כל הזמן בהתקדמות בצעידה, גם כשיש מעצורים או מניעות נמשיך  ללכת. תוך כדי הליכה לצלילי (מארש צהל), נצחק ונלך נצחק ונלך. .

חגלה – לחוג, נחוג מעגל של צחוק. החיים הם מעגליים והמעגל מקנה לנו ביטחון וחמימות להמשיך ביעדי החיים. נשיר ונצחק, :"נסדר מעגל עגול ונצחק בקול גדול!  חה חה חה ונצחקה בשמחה"!

נועה – לנוע, "נעה תנוע" – כך ברך רב גדול את בתי נועה תחי'. שנזכה להיות בזרימה קדימה, נניע את הצחוק בתנועות גדולות, ונתקדם בתנועה תוך כדי צחוק מתגלגל.

מחלה – מחול, לחולל – במשמעות לרקוד, ובמשמעות לחולל הצלחות בחיינו בע"ה, שיתחוללו ניסים טובים עבורנו, ונזכה לחולל הצלחות גם במחשבותינו האישיות,, נאמין בעצמינו ונחשוב חיובי.
נצא בריקוד של צחוק משמח. למשל (שיר היוגה צחוק) של כל המנחים.

 
בברכת שבת של תנועת שמחה והתקדמות
באהבה ציפי דגן


 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן