התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת קרח תשע"ו
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת קורח   –  נלמד על אגו, קנאה והכח הנשי                                          
                         איך הצחוק מאזן אגו מפרק קנאה ושמחת האשה מצילה עולם
בפרשת קורח   נאמר: (במדבר  פרק  ט"ז   א' - ד' )  " וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יְהוָה וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְהוָה. וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו."
הפרשה מספרת לנו על המרד של קורח נגד משה ואהרון. קרח, בן דודו של משה, שואף להגיע לכהונה במקומו של אהרון ומקנא במעמדו של משה. הוא מגייס לצדו 250 אנשי שם ידועים ומכובדים ומתלונן על "המינוי הפוליטי" של משה ואחיו אהרון. הוא טוען שהוא מספיק קדוש כדי לקבל את משרת הכהן הגדול, ובכלל "כולם קדושים ומדוע תתנשאו?". בסופו של דבר קרח ומקורביו נענשים: "ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם ואת בתיהם ואת כל הרכוש".
רפאל כהן בספרו, מסביר, כי קרח היה איש רוחני וגם עשיר מאד ומצליח. איך יתכן שאדם כזה התריס נגד משה וסיכן את כל מה שהיה לו?. התשובה כנראה טמונה במילה התמימה : אגו.
ישנם שני סוגים של אגו: אגו חיובי ואגו שלילי. אגו חיובי זה השאיפות שלנו להגיע רחוק. להגשים חלומות. לשפר עמדות. רצון ליזום ולנסות להצליח ולהשפיע. זהו רצון מבורך, אבל אם רצון זה נהפך לרצון עצמי בלבד, אגואיסטי ורודף כבוד – זה כבר אגו שלילי. אגו שכזה הוא הרסני. הוא חוסם ומעוור, וגורם לאדם לא לראות את התמונה האמיתית.  קרח ניסה לקחת דבר שלא היה שייך לו, הוא פגע ברגשות הזולת, ולכן הוא הפסיד הכול. קרח כנראה לא העריך את כל מה שהיה לו, ולמרות מעמדו הנכבד הוא חמד בנוסף גם את תפקיד הכוהן הגדול.
מכאן ניתן ללמוד כי על האדם תמיד להעריך את מה שיש לו ולא לקחת את הדברים הטובים כמובנים מאליהם. אם האדם רוצה להתקדם ולהגיע להישגים נוספים הרי זה מבורך, בתנאי שיעשה זאת בצורה הוגנת, לא יפגע ברגשות הזולת ולא ינסה לחמוד משהו שלא שייך לו. 

כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוק האגו
נאגרף שני אגרופים בשתי ידינו, משני צידי הפנים שלנו. אלו מיצגים את האגו החיובי ואת האגו השלילי.  נביע את האגו החיובי ע"י ניפנוף אצבעות היד מצד ימין של הפנים עם צחקוק  גדול ההולך וגובר. חה חה חה חה  !!
 וכעת נביע את האגו השלילי ע"י נפנוף אצבעות שמאל מצד שמאל של הפנים, בליווי צחוק נמוך ועצור. חה חה! יפה כל הכבוד! ונשימות.


באתר של ברסלב מצאתי מאמר על הקנאה שהניעה את קרח. קרח = ראשי תיבות קנאה רוממות חמדה.
קרח מקנא מתוך רוממותו וחומד את מה שאינו שלו.  קרח הוא מן המילה קרחה שפירושה מחלוקת .כמו קרחת היוצרת פירוד בין שערות. וכלשון הגמרא (סנהדרין קט,ב) "קרח - שנעשה קרחה בישראל".
בנבואת יחזקאל (פרק א´) כתוב: "רקיע כעין הקרח הנורא". יש קשר בין קרח (מים קפואים) לרקיע. הרקיע שנוצר ביום השני  לבריאה הבדיל וחילק בין המים העליונים למים התחתונים.
על המילים  "ויקח קרח", פירש רש"י: "לקח את עצמו לצד אחד, להיות נחלק מתוך העדה לעורר על הכהונה. וזה שתרגם אונקלוס: 'ואתפלג', נחלק משאר העדה להחזיק במחלוקת". "ומה ראה קרח לחלוק על משה, נתקנא על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל, שמינהו משה נשיא על בני קהת על פי הדיבור" שלפי דעתו הוא היה ראוי להיות נשיא .טענתו של קרח הייתה כי כל העדה כולם קדושים...שהשלום והאחדות יבואו מתוך שכולם שווים,
הוא לא תפס שהשוני בין בני האדם יאפשר אחדות. השלום נבנה דווקא מתוך השוני. שלום לשון השלמה, השלמת הזולת שממנה השלמות.
יש שני סוגי קנאה, קנאה שלילית באחרים, אשר הורסת את האדם ומשביתה את המוטיבציה שלו.
ויש קנאה חיובית, כמו המושג "קנאת סופרים", כפי שכותב רפאל כהן, שעשויה לתת השראה ודוגמה טובה  להצלחה, בנוסף מבחינה אנרגטית, ברגע שאדם מצליח לפרגן לזולת על הישגיו והצלחותיו, הוא למעשה מושך לעצמו אפשרויות והזדמנויות חיוביות ומוצלחות.

*תרגיל צחוק הקרח
אם כן למדנו שקרח הוא סמל המחלוקת  קרח הוא קור המאפיין פילוג. נאחז בידנו קוביית קרח דמיונית, נסתובב בחדר ונשחיל את קוביית הקרח לצווארנו , נקפוץ ונפעיל צחוק רועד, וכעת נעשה זאת לחבר אחר בחדר, והפעםם הוא יקפוץ ויפעיל צחוק רועד.  חה חה חה !!  ונשימות עמוקות.


*תרגיל צחוק הפרגון המחמם
ידוע הוא כי הצחוק=המרחק הקצר ביותר בין אנשים. הצחוק מביא לאחדות חום חיבוק.
בתרגול יחיד. נפעיל את תרגיל הציחבוק, שהוא צחוק וחיבוק יחדיו.
בתרגול קבוצתי. נסתדר בזוגות וניתן  ידיים. נעבור מעל זוג אחר תוך שחרור הקור בצחקוקים. וכן הלאה. איזה כיף! חה חה חה!!


ונסיים את פינתנו עם  הכח הנשי ועוצמתו.  יש אמרה ידועה: "אישה בונה אישה הורסת". כותב עוד רפאל כהן, המדרש מספר כי אשתו של קורח הסיתה אותו למרוד במשה ובכך גרמה לאסון, ואילו אשתו של און בן פלת, שהיה חבר בעדתו של קורח, אסרה עליו להצטרף למרד ובכך הצילה את חייו. כאן אנו למדים על כוחה של האישה בפרט, ועל עוצמתן של המילים בכלל – לבנות או חלילה להרוס. שאיפות לשיפורים ולשינויים הן דבר נפלא, אבל יחד עם זה תמיד צריך גם להעריך את מה שיש לנו ולדעת להודות.
אנו הנשים המובילות את מאור הפנים בעולם, היות ואנו קלות יותר לחייך ולצחוק, הבה ניקח על עצמינו להוביל את החיוך  השמחה והכרת התודה, בתוך משפחותינו, בקהילותינו, בעמינו ובעולם כולו.


*תרגיל צחוק מאור הפנים.
 בסליחות נאמר" "חטאנו לפניך" הפנים הם של בורא עולם ואנו אחראים על המאור של הפנים האלו. נטייל בחדר תוך הנחת  כפות ידינו מתחת לפנינו. נאיר פנים ע"י חיוך ההולך וגדל, ונצחק צחוק גדול לכל עבר. חה חה חה! נמשיך להסתובב בחדר ולהאיר פנים עד כדי צחוק לכל אחד. וכן הלאה ! לבריאות!


ברכת שבת מאירת פנים  ומשמחת
באהבה ציפי דגן




 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן