התקשרו עכשיו!
052-3587872
דף הבית >> עמוד פרשה צוחקת >> פרשת שלח לך
 
פינת  "פרשה צוחקת"   יוגה צחוק בפרשת השבוע - כל שבוע   !
                                                   מאת ציפי דגן
                               בגירסת שמע גם בקבוצות הוואצאפ הצוחקות


בפרשת שלח לך   –  נלמד על השימוש בשכל והקשר בין פחד לאהבה                                          
                             איך הצחוק מחבר אותנו למח ימין והופך פחד לדחף

בפרשת שלח לך   נאמר: (במדבר  פרק  י"ג   ב')  " שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן. . ."
הרבי מלובביץ מבאר כי שליחות המרגלים מוצגת בפרשתנו כיוזמתו של משה. הרעיון מבוסס על התפיסה שלפיה רצון ה' הוא שנהיה מעורבים ככל האפשר בשליחותנו האלוקית בחיים, שנדע עליה פרטים רבים ככל האפשר ונזדהה עם הדרישות שהיא עתידה להציב בפנינו. מעורבות ממין זה עשויה לסייע לנו להירתם אל השליחות ולהתמסר אליה בלב ובנפש. מתוך כך, כאשר קרב העם אל שערי הארץ, חשב משה כי מן הראוי לשלוח מרגלים שיבחנו את הארץ ויחזרו כשהם מצוידים במידע מועיל. ככל שהתמונה תהיה בהירה יותר, סבר, כך יהיה העם נלהב ובטוח יותר בבואו להילחם על הארץ.  בסופו של דבר, כידוע, חטאו המרגלים לשליחותם. עיקר חטאם היה בכך שחרגו מתפקידם, ולא עסקו רק באיסוף נתונים אלא גם בהסקת מסקנות. בעוד משה הורה להם לברר כיצד ניתן לכבוש את הארץ, הם הרהרו בקול האם ניתן לעשות זאת. הם אף הרהיבו עוז לפסוק כי לפי הנתונים שהצטברו בידם, מדובר במשימה בלתי-אפשרית.   השימוש בשׂכל והפעלת שיקול דעת הִנם רצויים, אך עלינו לוודא שהם נעשים כחלק משליחות ה' - ובשמו. כך נבטיח ששׂכלנו ישרת את עשייתנו ולא ישמש אמצעי להגשמת מניעים גלויים או כמוסים שלנו.
כשאנו מתרגלים יוגה צחוק, אנחנו אמנם מודעים שכלית, ליתרונות רבי הערך הרבים שהצחוק מעניק לנו. בכל זאת אנחנו מתעלים מעל מגבלות המוח השמאלי המייצג את השכל הקר והרציונאלי, ומתמקדים בפעילות מוח ימין, שהיא פעילות עוקפת שכל, לכאורה, אלא רק חוויה ורוגע. אנו צוחקים לא בשל סיבה הגיונית אלא בהפעלת רפלקס הצחוק באופן פיזיולוגי.  ולפי כך אנו לא תלויים במגבלות השכל וההיגיון או הסיבה, כדי לצחוק. אנו יכולים לצחוק הרבה יותר ובכל מצב.
 
כהרגלינו, נטמיע את המסרים ע"י חווית היוגה צחוק, דרך מוח ימין שלנו.
*תרגיל צחוק מח ימין ומח שמאל
ע"י התרגיל,  נדגים את הפעילות המוחית של שתי ההמיספרות במוח, השמאלית והימנית. נניח כף יד ימין מעל הצד הימני של הראש. ונצחק צחוק שמח עליז חופשי ומתגלגל. כעת נניח את כף שמאל מעל הצד השמאלי של הראש. נהמהם, כמבקשים לשאול: "מה בכלל מצחיק כאן"? ואז נצחק צחוק מאופק רציני, קצר. ושוב המהום , וצחוק קצר. וכו'  כעת נשוב לצחוק של צד ימין החופשי ומתגלגל בכיף! חה חה חה חה  יפה!  נשימות עמוקות!


הרבנית ימימה מזרחי, עושה הקבלה בין שלוש פרשות בתורה, הנקראות בשורש של"ח. שלושתן פרשות של התמודדות עם פחד גדול.  
פרשת שלח לך- ארץ אוכלת יושביה-ההיסטריה של המרגלים.  פרשת בשלח- עם ישראל מול הים מלפנים, והמצרים מאחור.  פרשת וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשיו אחיו...ויירא יעקב מאד ויצר לו.

*תרגיל צחוק לטיפול בפחדים
הצחוק הוא כלי מעולה לטיפול בפחדים. היות והצחוק יוצר קטרזיס – שחרור דרך הגוף,  ניתן להתאמן לשחרר פחדים ע"י תרגול של צחוק. נאחז בלון דמיוני בידינו, נתחיל לנפח אותו, תוך כדי שאנו "משחילים" אליו את הפחדים שלנו, בזה אחר זה, תוך אמירת הפחדים, בפרטי פרטים. על  כל פחד שאנו מכניסים לבלון, ננפח אותו עוד ועוד. בשלב ראשון, הבלון מתפוצץ לנו מצחוק היות והפחדים רבים.   וכעת נתחיל לפרק את הפחדים בליווי צחוק גדול. שלב שני, נעיף את הבלון נדחף אותו  למעלה גבוה ע"י צחוק גדול.  שלב שלישי, כעת נאחז את הבלון ונפוצץ אותו בשתי ידיים עם צחוק גדול.  ושוב ננפח בלון חדש, כי נשארו לנו עוד פחדים. שלב רביעי, הפעם נפוצץ אותו עם סיכת צחוק, עוד ועוד. חה חה חה ! וכעת, שלב חמישי,  ננפח בלון חדש, שהוא כבר קליל יותר כי נשארו מעט מאד פחדים. נקשור לו חוט, ונרוץ בחדר כאילו שהבלון נושא אותנו ברוגע עם צחקוקים כיפיים.  יש!!  כל הפחדים הופצצו וכעת רגוע לנו .  נשימות!


אומרת ימימה,  פחד + אהבה  מתייחסים זה אל זה. את פוחדת על מי שאת אוהבת. ולכן נהפוך  את הפחד  לדחף  ע"י חשיבה מכוונת.

*תרגיל הדחף הצוחק את הפחד.
הצחוק מחזק חשיבה חיובית – "חייך והעולם יחייך אליך". נחשוב על איזה פחד שלנו, נאמר אותו בקול, כעת נאמר "בטל ומבוטל" ונאמר בקול את המצב ההפוך לו. למשל: "אנו פוחדים להיכשל בבחינה, חלילה, בטל ומבוטל" !  נצחק ונאמר:  "אנו מצליחים  בגדול ובקלות" ! חה חה חה חה !!


בברכת שבת צוחקת ומרגיעה
באהבה ציפי דגן

 
לתרגול והאזנה לפרשה
כולל תרגילי הצחוק

נא לחצו כאן